وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اگر ما نگاهی به وضعیت تولیدات سینمایی و تلویزیونی پس از انقلاب بزنیم تنها تعداد معدود و انگشت شمار آثاری را می توانیم بیابیم که در رابطه با ابعاد مختلف زندگی پر فراز و نشیب حضرت امام خمینی (ره) و یا وقایع مهم انقلاب اسلامی ساخته شده اند که متأسفانه این دسته از تولیدات هم آنچنان که باید به دلیل اهمال کاری سازندگان شان نتوانسته اند مورد توجه مردم و مخاطبان قرار بگیرند و تأثیرات لازم را روی افراد جامعه و به خصوص نسل سوم و چهارم انقلاب که شناخت کمی نسبت به حوادثی که منجر به وقوع انقلاب اسلامی در کشور گردید، بگذارند.
سربخش در ادامه این گفتگو یادآور شد: به عنوان نمونه فیلم سینمایی «فرزند صبح» ساخته بهروز افخمی زمانی که برای تصویب به انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس آمد با نظر اکثریت افراد شورای تصویب فیلمنامه رد شد و همه ما اذعان داشتیم که این فیلمنامه آنطور که شایسته است درخور شأن و شخصیت حضرت امام (ره) نوشته نشده است اما از آنجایی که دست هایی پنهان در کار بودند تا این فیلم ساخته شود و از فیلمنامه بسیار ضعیف بهروز افخمی حمایت می کردند این اثر سینمایی ساخته شد اما به دلیل ضعف های مشهودش هرگز نتوانست رنگ و روی اکران در سینماها را به خود ببیند.
این کارشناس فرهنگی افزود: از سوی دیگر ما در تلویزیون هم همواره دچار ضعف ها و کاستی های زیادی در این رابطه بوده ایم به نحوی که سریال ها و تله فیلم هایی که طی تمامی سال های پس از انقلاب اسلامی در این رابطه ساخته شده اند هرگز نتوانسته اند به نحوی شایسته حوادث انقلاب اسلامی را به تصویر بکشند؛ به عنوان نمونه سریال تلویزیونی «معمای شاه» که مدتی است پخش خود را به صورت هفتگی آغاز کرده ضعف های آشکار و نهان زیادی در ساختار و روایت داستان خود دارد و از این رو آنچنان که باید در میان مردم به اقبال دست پیدا نکرده و معتقدم که دلیل اصلی این امر عدم استفاده کافی از نظرات کارشناسان و مورخان بوده است.
این منتقد سینما و کارشناس ارشد حقوق بین الملل تأکید کرد: من معتقدم پرداختن به زندگی حضرت امام (ره) و حوادث انقلاب اسلامی آنقدر با اهمیت است که باید شوراهایی در این رابطه در سازمان صدا و سیما و سازمان سینمایی تشکیل شود و مدیران این نهادهای مهم سینمایی و تلویزیونی قانونی را تصویب کنند تا همه ساله آثاری در این رابطه ساخته شود؛ زندگی حضرت امام (ره) در رابطه با برخورد با استکبار جهانی و صهیونیزم آنقدر جای کار دارد که ما به راحتی می توانیم از ابعاد دراماتیک آن استفاده کرده و سالانه چندین اثر تصویری و نمایشی تولید نماییم.
وی در بخش دیگری از این گفتگو تولید این قبیل آثار را برای کشور استراتژیک برشمرد و گفت: اسفا که مدیران سینما و تلویزیون به جای پرداختن به این قبیل موضوعات مهم و حیاتی به تولید آثاری مبتنی با فرهنگ غرب روی آورده اند و به همین دلیل ما به کرات شاهد تولید آثار آپارتمانی در سینما و تلویزیون هستیم که نه تنها هیج عایدی مثبتی برای جامعه و جوانان در پی ندارند بلکه باعث تخریب پایه های دینی و اعتقادی آن ها نیز می شوند.
مدیرمسوول نشریه سینما رسانه سپس با بیان اینکه فرافکنی مدیران مانع تولید آثار سینمایی و تلویزیونی در این رابطه شده است، خاطرنشان کرد: اینکه مرتباً مسئولان دم از کمبود بودجه برای تولید این قبیل آثار می زنند این شبهه را در اذهان متبادر می سازد که گویا آن ها در حال فرافکنی هستند؛ چطور در سینمای کشور ما بودجه برای تولید آثار سخیف و مبتذل وجود دارد اما زمانی که می خواهیم برای اسلام، دین و انقلاب دست به تولید فیلم بزنیم بودجه مان به آخر می رسد؟
وی در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: مسئولان فرهنگی و هنری جمهوری اسلامی ایران باید بدانند تولید آثار در این رابطه هزینه کردن محسوب نمی شود و در واقع به نوعی سرمایه گذاری برای نسل های آینده است؛ ما باید علاوه بر تولید آثار انقلابی دست به تولید آثار مذهبی و دینی نیز بزنیم اما متأسفانه همواره مشکلاتی بر سر راه تولید این قبیل آثار نیز وجود دارد به عنوان نمونه مدت ها است که فیلمنامه سریال حضرت موسی (ع) آماده ساخت است اما همچنان شرایط تولید این اثر بسیار مهم فراهم نشده است و امیدوارم که روزی برسد که در سینما و تلویزیون جمهوری اسلامی ایران ما شاهد تولید و پخش آثاری مبتنی بر فرهنگ ایرانی-اسلامی و دینی و مذهبی باشیم.
ارسال نظر